Sporządzenie zawiadomienia
Ustawa o cudzoziemcach, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie przewidują formularza zawiadomienia, poza zastrzeżeniem, iż powinno ono zostać sporządzone w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego oraz w języku polskim.
Warunkiem skorzystania przez cudzoziemca z mobilności naukowca na terytorium RP jest, aby Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców:
Otrzymał zawiadomienie o zamiarze korzystania przez cudzoziemca z tej mobilności od jednostki naukowej mającej siedzibę na terytorium RP, zatwierdzonej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Nie wydał decyzji o sprzeciwie – w terminie 30 dni od daty wpływu zawiadomienia wraz z wymaganymi dokumentami, spełniającego wymogi ustawy.
===============================================================================================
Zwróć uwagę!
Ustawa czyni stroną odpowiedzialną za złożenie zawiadomienia wyłącznie jednostkę naukową – cudzoziemiec nie jest uprawniony do samodzielnego wniesienia zawiadomienia.
Nie każda jednostka naukowa może wnieść takie zawiadomienie, a jedynie taka, która jednocześnie posiada siedzibę na terytorium RP oraz została zatwierdzona przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zgodnie z art. 151 ust. 4-5 ustawy o cudzoziemcach.
===============================================================================================
Jeśli zatem zawiadomienie zostanie wniesione przykładowo:
samodzielnie przez cudzoziemca lub
przez jednostkę naukową, która nie jest do tego uprawniona (np. która podlega obowiązkowi zatwierdzenia, ale nie została zatwierdzona), lub
w sprawie cudzoziemca, który nie posiada dokumentu pobytowego lub wizy długoterminowej wydanej w celu przyjęcia go jako naukowca przez inne państwo członkowskie UE,
– wówczas Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców ograniczy się do powiadomienia tej jednostki naukowej o tym, że cudzoziemiec nie może korzystać z mobilności krótkoterminowej naukowca z uwagi na niespełnienie jednego z jej wymogów, niezwiązanego bezpośrednio z przesłankami wydania decyzji o sprzeciwie.
Treść zawiadomienia
Treść zawiadomienia (jego poszczególne elementy) została określona w art. 156b ust. 2 ustawy o cudzoziemcach i obejmuje następujące dane lub informacje dotyczące cudzoziemca:
imię (imiona), nazwisko, data i miejsce urodzenia, informacja o płci i obywatelstwie;
seria, numer i termin ważności dokumentu podróży cudzoziemca;
planowany okres(y) prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych – tj. planowany okres pobytu w Polsce w ramach mobilności krótkoterminowej naukowca;
nazwę państwa członkowskiego UE, które wydało cudzoziemcowi dokument pobytowy lub wizę długoterminową, z adnotacją „naukowiec” oraz okres ważności tego dokumentu pobytowego lub okres ważności i dopuszczalny okres pobytu wskazany w tej wizie długoterminowej;
nazwę i adres instytucji naukowej mającej siedzibę na terytorium państwa członkowskiego UE (które wydało cudzoziemcowi dokument pobytowy lub wizę długoterminową, o których mowa powyżej), w której cudzoziemiec dotąd prowadził badania naukowe lub prace rozwojowe;
nazwę i adres jednostki naukowej mającej siedzibę na terytorium RP, w której cudzoziemiec zamierza prowadzić badania naukowe lub prace rozwojowe;
dane (tj. imię, nazwisko, stanowisko służbowe) oraz podpis osoby lub osób uprawnionych do reprezentowania jednostki naukowej mającej siedzibę na terytorium RP (tj. tej, w której cudzoziemiec zamierza prowadzić badania naukowe lub prace rozwojowe).
Szczegółowe zasady sporządzania zawiadomienia
W zawiadomieniu należy zawrzeć wszystkie elementy, o których mowa w art. 156b ust. 2 ustawy o cudzoziemcach, podając informacje i dane zgodne ze stanem faktycznym.
Zawiadomienie powinno umożliwiać identyfikację treści. Należy zatem zwrócić uwagę na jakość wydruku, a w przypadku pisma odręcznego – na czytelność treści zawiadomienia.
Zawiadomienie powinno być sporządzone w języku polskim.
===============================================================================================
Pamiętaj!
Sporządzenie zawiadomienia w języku innym niż polski, sporządzenie go w sposób niepozwalający na zrozumienie intencji wnoszącego oraz pominięcie niektórych elementów wymaganych ustawą o cudzoziemcach stanowią braki formalne, do usunięcia których osoba wnosząca podanie w imieniu jednostki naukowej zostanie wezwana przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców.
Nieusunięcie braków formalnych zawiadomienia w terminie określonym przez organ, nie krótszym niż 7 dni, zgodnie z instrukcją przekazaną w wezwaniu, stanowić będzie podstawę do pozostawienia go bez rozpoznania.
Przy sporządzaniu zawiadomienia szczególną uwagę należy zwrócić na zgodność danych osobowych cudzoziemca z ich zapisem zamieszczonym w posiadanym przez niego dokumencie podróży.
Transkrypcja nazwisk właściwych dla języka polskiego w dokumentach podróży wydawanych przez władze kraju pochodzenia cudzoziemca niekiedy znacząco odbiega od zapisów zamieszczonych w polskich aktach stanu cywilnego (np. Markiewicz -> Markevich, Pszczyński -> Pshchynskyi). Niezależnie jednak od osądu dotyczącego prawidłowości zapisu, należy podać dane, jakie wystawca dokumentu podróży w nim zamieścił, ewentualnie cudzoziemiec powinien żądać od władz kraju pochodzenia sprostowania zapisu tychże danych.
W przypadku, jeśli cudzoziemiec posiada kilkuczłonowe imię lub nazwisko, wszystkie człony powinny zostać zapisane zgodnie z ich porządkiem. Przy zapisach nazw geograficznych należy korzystać z odpowiedników nazw właściwych językowi polskiemu, o ile takie są znane, np. Kiev – Kijów, Paris – Paryż.
===============================================================================================
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Voluptatum sed necessitatibus in voluptas, laboriosam adipisci aliquam earum libero sapiente