Decyzja
Po zapoznaniu się z materiałem dowodowym i jego ewentualnym uzupełnieniu wojewoda orzeka w drodze decyzji administracyjnej o udzieleniu zezwolenia, jeżeli nie stwierdzi przeszkód do jego udzielenia, w tym oceni, iż wymogi dotyczące zezwolenia zostały spełnione.
Cudzoziemiec, dla którego zostało udzielone zezwolenie ICT, może wjechać do Polski na podstawie wizy wydanej w celu realizacji zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa, jeżeli wiza ta jest wymagana. Po wjeździe, cudzoziemiec występuje do wojewody, który udzielił zezwolenia z wnioskiem o wydanie mu karty pobytu (więcej w zakładce: „Karta pobytu”).
Decyzja o udzieleniu zezwolenia może zawierać określenie wymogów wykonywania przez cudzoziemca pracy w Polsce.
Przesłanki odmowny udzielenia pierwszego zezwolenia
Wojewoda wyda decyzję administracyjną o odmowie udzielenia cudzoziemcowi pierwszego zezwolenia ICT, jeśli stwierdzi istnienie podstawy do odmowy udzielenia zezwolenia, co może być związane z:
niespełnieniem wymogów do udzielenia tego zezwolenia ze względu na deklarowany cel pobytu lub stwierdzeniem, że okoliczności, które są podstawą ubiegania się o to zezwolenie, nie uzasadniają pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące, lub
obowiązywaniem wpisu danych cudzoziemca do wykazu cudzoziemców, których pobyt jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej niepożądany, lub figurowaniem danych cudzoziemca w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu, lub
względami obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego lub zobowiązaniami wynikającymi z postanowień ratyfikowanych umów międzynarodowych obowiązujących RP, lub
tym, że w postępowaniu wjazd cudzoziemca na terytorium RP lub jego pobyt na tym terytorium może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego,
stwierdzeniem, że jednostka przyjmująca została ustanowiona głównie w celu ułatwiania wjazdu na terytorium RP pracownikom przenoszonym wewnątrz przedsiębiorstwa,
tym, że w postępowaniu w sprawie udzielenia tego zezwolenia osoba składająca wniosek w imieniu i na rzecz jednostki przyjmującej:
• złożyła wniosek zawierający nieprawdziwe dane osobowe lub fałszywe informacje lub dołączyła do niego dokumenty zawierające takie dane lub informacje lub
• zeznała nieprawdę lub zataiła prawdę albo podrobiła lub przerobiła dokument w celu użycia go jako autentycznego lub takiego dokumentu używała jako autentycznego,
tym, że podmiot będący pracodawcą macierzystym lub jednostką przyjmującą jest zarządzany lub kontrolowany przez osobę fizyczną prawomocnie ukaraną za:
• wykroczenie, o którym mowa w art. 120 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która w ciągu 2 lat od ukarania została ponownie ukarana za podobne wykroczenie, lub
• za wykroczenia, o których mowa w art. 120 ust. 3-5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, lub
• skazaną za przestępstwo, o którym mowa w art. 218-221 Kodeksu karnego,
tym, że podmiot będący pracodawcą macierzystym lub jednostką przyjmującą nie dopełnia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne
podmiot będący pracodawcą macierzystym lub jednostką przyjmującą zalega z uiszczeniem podatków, z wyjątkiem przypadków gdy uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu,
podmiot będący pracodawcą macierzystym lub jednostką przyjmującą nie prowadzi działalności gospodarczej albo została ogłoszona jego upadłość,
w danym roku kalendarzowym został osiągnięty limit udzielonych zezwoleń ICT dot. danego cudzoziemca.
Przesłanki odmowny udzielenia kolejnego zezwolenia
Kolejnego zezwolenia ICT odmawia się, gdy:
jednostka przyjmująca została ustanowiona głównie w celu ułatwiania wjazdu na terytorium RP pracownikom przenoszonym wewnątrz przedsiębiorstwa lub
w postępowaniu w sprawie udzielenia tego zezwolenia osoba składająca wniosek w imieniu i na rzecz jednostki przyjmującej:
• złożyła wniosek zawierający nieprawdziwe dane osobowe lub fałszywe informacje lub dołączyła do niego dokumenty zawierające takie dane lub informacje lub
• zeznała nieprawdę lub zataiła prawdę albo podrobiła lub przerobiła dokument w celu użycia go jako autentycznego lub takiego dokumentu używała jako autentycznego
podmiot będący pracodawcą macierzystym lub jednostką przyjmującą:
• jest zarządzany lub kontrolowany przez osobę fizyczną prawomocnie:
- ukaraną za wykroczenie, o którym mowa w art. 120 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która w ciągu 2 lat od ukarania została ponownie ukarana za podobne wykroczenie, lub
- ukaraną za wykroczenia, o których mowa w art. 120 ust. 3-5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, lub
- skazaną za przestępstwo, o którym mowa w art. 218-221 Kodeksu karnego, lub
• nie dopełnia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, lub
• zalega z uiszczeniem podatków, z wyjątkiem przypadków gdy uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu, lub
• nie prowadzi działalności gospodarczej albo została ogłoszona jego upadłość,
nie zostały spełnione wymogi do udzielenia cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na deklarowany cel pobytu lub okoliczności, które są podstawą ubiegania się o to zezwolenie, nie uzasadniają jego pobytu na terytorium RP przez okres dłuższy niż 3 miesiące
obowiązuje wpis danych cudzoziemca do wykazu cudzoziemców, których pobyt jest na terytorium RP niepożądany, lub jego dane znajdują się w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu
wymagają tego względy obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego lub zobowiązania wynikające z postanowień ratyfikowanych umów międzynarodowych obowiązujących RP
cudzoziemiec podlegając obowiązkowi leczenia na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, nie wyraża zgody na to leczenie
okoliczności sprawy wskazują, że poprzedzające je zezwolenie na pobyt czasowy było wykorzystane w innym celu niż cel, w jakim zostało udzielone
upłynął okres przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa na terytorium Unii Europejskiej, który wynosi 3 lata - w przypadku pracownika kadry kierowniczej lub specjalisty albo 1 rok - w przypadku stażysty,
wniosek o udzielenie tego zezwolenia został złożony podczas nielegalnego pobytu cudzoziemca, któremu ma być ono udzielone, na terytorium Polski.
Od decyzji o odmowie udzielenia zezwolenia służy jednostce przyjmującej odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców (więcej w zakładce: „Odwołanie”).
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Voluptatum sed necessitatibus in voluptas, laboriosam adipisci aliquam earum libero sapiente